Valle del Cocora

5 mei 2023 - Salento, Colombia

Vandaag was weer een dag om in te lijsten, eentje met een gouden randje. Ons vakantieverblijf ligt in een van de mooiste gebieden van Colombia, Valle del Cocora. In dit glooiende gebied groeit de Palma de Cera, of waxpalmboom, de nationale boom van het land. Deze palmboom kan ruim 50 m hoog worden. De natuur is er prachtig groen, niet te nat, niet te droog en de kolibrietjes en krekels zingen er hun hoogste lied. Om er te komen moesten we vanaf ons boerderijhotel met de auto een paar km over een fraaie landweg. Maar zoals wel vaker in Colombia, was ook hier soms een stuk weg weg, maar dat mag de pret niet drukken.
Een keer boven, ben je er nog niet.  Je hebt mensen die laten zich met een paard verder omhoog brengen, maar wij niet. Wij trotseren de fikse klim omhoog met onze benewagen. Het zweet loopt van je oksels tot je reet, een windvlaag en de zweetsnottebel vliegt je om de oren. De ene keer balanceer je over de keien, dan weer loop je over een dik tapijt van dennennaalden, om vervolgens dikke boomstronken, paardenkeutels etc te ontwijken. En net als je denkt dat je benen niet verder willen, word je beloond met adembenemende uitzichten. Het is niet te beschrijven, het is iets wat je met eigen ogen moet zien. Psssst, vertel dit aub niet verder, want de massatoerist heeft dit gebied nog niet ontdekt….