La Cabaña, eco-hotel

7 mei 2023 - Salento, Colombia

Vandaag de terugreis naar Medellin. Zoals jullie hebben kunnen lezen, hebben wij een paar fantastische dagen gehad in Salento. De ontvangst in het eco hotel la Cabaña was allerhartelijkst. De sympathieke eigenaar Hector bestiert samen met zijn vrouw en 2 dochters de boerderij annex hotel. Iedere morgen werden we gewekt door het geloei van de kalfjes en de koeien die gemolken moesten worden. Van de melk werd kaas en yoghurt gemaakt. Heerlijk met de eigengemaakte granola tijdens het ontbijt. De zelfgemaakte jam kwam van vruchten van eigen teelt. De vitaminen gierden door ons lijf. Dan was er nog de kokkin die met producten van eigen streek de heerlijkste gerechten wist te maken, waaronder vers gegrilde forel uit de naburige forellenkwekerij of voor de grote eter een mix van traditionele Colombiaanse groenten en vlees (bonen, rijst, chorizo’s, gemalen rundvlees, gebakken buikspek, avocado en een gebakken ei).
Het eten was subliem en alles vers van het land en van eigen hand.
En zo zie je maar, ook in Columbia moet de boer andere bronnen van inkomsten aanwenden. Boer Hector is een voorbeeld van hoe het kan en hoort. En zo ploegt hij voort.

De terugreis was net als de heenreis weer een beproeving maar ook weer een belevenis.  Wielrenners/mountainbikers op de autoweg. De passagiers die met de bus meewillen, lopen langs de autoweg en beginnen te rennen wanneer de bus inzicht komt. De chauffeur opent de deur en zo kan de passagier de rijdende bus inspringen. Een echte ‘hop on bus’ dus.
Tot slot had Leo nog een sensationele ervaring tijdens zijn sanitaire stop. Staand kon hij genieten van een magnifiek uitzicht (zie filmpje).