Medellin huilt

18 mei 2023 - Denekamp, Nederland

Zoals in ons laatste verhaal gemeld kregen wij tijdens onze trip naar Guatapé het bericht dat de moeder van Leo’s kinderen was overleden. We konden deze dagtrip niet afbreken. De bus bracht ons nog naar een paar prachtige plekken, zoals het kleurrijke plaatsje Guatapé. Ieder huisje/winkeltje is geschilderd in vrolijke kleuren en paraplu’s kleuren het straatbeeld.

Aansluitend hebben we nog een korte boottocht gemaakt over het stuwmeer waar ooit een klein dorpje was met in het midden een kerkje met groot kruisbeeld. Het dorpje moest echter wijken voor het stuwmeer en werd enkele kilometers verder weer opgebouwd.  Als herinnering hieraan is het  kruisbeeld middenin het meer blijven staan.

Met deze dagtrip kwam er een einde aan onze reis naar Colombia, een onvergetelijke reis. Aangenaam verrast waren wij door de vriendelijkheid en behulpzaamheid van de Colombiaan zonder opdringerig te zijn.  Maar ook land van grote tegenstellingen. We hebben huizen gezien in de meest vrolijke kleuren maar ook de tegen de berghellingen gebouwde sloppenwijken vol met krotten. Het regent en waait er binnen harder dan buiten. Wrange bijkomstigheid is dat deze krotten ‘s avonds zorgen voor een prachtig feeëriek schouwspel. De lichtjes schitteren als fonkelende diamantjes. Prachtige muurschilderingen worden afgewisseld door verroeste afrasteringen met gescheurd plastic.
In Medellin zagen wij de tekenen van het opkomende ondernemersklimaat, gezien de hoge kantoren- en woonflats. Thuisbezorgdienst ‘Rappi’ brengt je dagelijkse boodschappen of warme hap in ‘rap’ tempo bij je thuis en in de overdekte winkelcentra staat het mooiste en grootste witgoed dat ik ooit heb gezien.

De economie floreert, maar daarnaast is er ook nog veel armoe en zijn er teveel daklozen. De harde werkelijkheid tussen arm en rijk wordt duidelijk in het straatbeeld. Gelukkig heeft de overheid diverse gratis sport- en gezondheidsprojecten gestart om zo ook de arme bevolking en met name de kansarme kinderen uitzicht te bieden op een toekomst.
Ons geplande bezoek aan de stichting Children van Medellin moesten wij door het overhaaste vertrek helaas afblazen. Het doel van de stichting, opgericht door de Nederlander Eddy Veldhuisen, is om kinderen in de achterstandswijken met diverse activiteiten te stimuleren na te denken over hun talenten en over hun toekomst en wat ze moeten doen om iets te bereiken in die toekomst. Maar we komen terug en brengen dan zeker een bezoek aan de stichting.

Gezien de regen bij ons vertrek, waren wij niet de enigen die verdrietig waren bij ons vertrek. Ook Medellin huilde…..

En zo kwam er een einde aan een onvergetelijke reis. Leo kan weer gewoon ‘efkes met de fiets deur ‘t doarp hen’ want dat mistte hij een beetje en ik, ik heb nu geen excuus meer om niet te gaan sporten……