Enerverende dag om stil van te worden

22 april 2023 - Medellín, Colombia

In Medellin kun je voor €0,60 met metro, metrobus en gondel de hele stad door. Dit om ook de arme bevolking, uit de sloppenwijken tegen de berghellingen, in de gelegenheid te stellen om te gaan werken en goed onderwijs te volgen in Medellin stad. Na de metrorit kwamen we met de gondel over de sloppenwijken. Indrukwekkend. Bij het zien van de opeengepakte huisjes, daken met golfplaten etc. waardeer je even weer je eigen mooie dak boven je hoofd met grote tuin. Wat zijn wij verwend.

Vervolgens stond een bezoekje gepland aan de wijk Comuna13. De tegen een berghelling gelegen wijk, was tot ca 2000 de gevaarlijkste wijk van de wereld. Rivaliserende bendes (links, rechts en narcos) beheersten met moord en drugshandel het straatbeeld. Na ‘operation Orion’ in 2002, waarin de overheid met harde hand de wijk ‘schoonveegde’ werd begonnen aan de wederopbouw. Allereerst werden roltrappen geïnstalleerd om de bewoners van de sloppen de kans te geven om in de vallei te gaan werken en onderwijs te volgen. Vervolgens hebben bewoners en overheid met vereende krachten de wijk veranderd in een gezellige authentieke buurt, waarin zij nu met trots de toerist warm onthalen met muziek en dans. Het straatbeeld wordt bepaald door prachtige muurschilderingen, gezellige restaurantjes en cafeetjes en natuurlijk de vele stalletjes met kleurige koopwaar. Mij restte een gevoel van respect en bewondering voor de locals. In stilte maak ik een diepe buiging.

De enerverende dag werd afgesloten met een wilde taxirit, waarin we met samengeknepen billen toch heelhuids werden afgeleverd bij ons appartement

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Grytsje:
    22 april 2023
    Ja dat zal indruk gemaakt hebben, die arme wijken. Inderdaad wij moeten dankbaar zijn en niet zeuren, we hebben allemaal een goed dak boven ons hoofd.
    En jullie hebben de taxi rit ook overleefd:)
    Nou maar heenig an . Hihi